dimecres, 13 de març del 2013

El treball de les competències al context escolar



Al seminari de l’assignatura “Reflexió i Innovació Educativa” vàrem realitzar l’anàlisi de l’escoleta a través de la tècnica DAFO, la qual es fonamenta en la identificació de les debilitats (D) i les fortaleses (F) que posseeix i de les amenaces (A) i oportunitats que pot plantejar l’entorn. A partir del DAFO hem pogut focalitzar a quin tipus d’escoleta som: 1.2 Un espai per compartir i construir coneixements.
Ara que ja sé i conec el context on estic desenvolupant les meves pràctiques 0-3 reflexionaré sobre el què puc fer jo en aquest context per millorar els meus punts febles, és a dir, aquelles competències que encara no tenc adquirides.

Per a encetar el tema voldria comentar que el temps a l’escola infantil passa volant i que degut a la carrega de feina que comporta realitzar les pràctiques em costa trobar temps per reflexionar i per parlar amb la tutora d’aspectes meus que voldria millorar i aprendre, per tant, les competències 2.3, 2.4 i 2.7 les hauria de treballar trobant més moments d’anàlisi i reflexió amb la tutora.  Tampoc m’aturo a pensar com he fet i amb quin sentit he fet cadascuna de les intervencions que he gestionat a l’aula (2.6). Penso que aquest aspecte és fruit de la rapidesa en que flueix el dia a dia, per això tal i com va esmentar la professora al seminari és tan important asseure’s i reflexionar sobre el que hem fet, intentant guanyar el partit al dia a dia.

A l’aula sempre intento tenir una mirada pedagògica, basant-me amb tot allò que durant els 3 anys de carrera he interioritzat, però són tantes les coses que una mestra en pràctiques ha d’aprendre que em genera una sensació de no saber per on partir i com organitzar tots els meus pensaments en referent a la pràctica educativa del meu centre de pràctiques. Per tant, he de fer un esforç per contrastar la teoria amb la pràctica (1.4).

Cada dia les companyes que fèiem pràctiques al mateix centre ens reunim i parlem dels nostres dubtes i dilemes (2.5), contrastem actuacions de les nostres tutores (2.2), contrastem allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen (3.3), reflexionem sobre l’organització del centre (3.2)... Personalment aquests punts em costen i actualment els treballo amb l’enriquiment de les meves companyes. Parlar del que sentim i fèiem és molt enriquidor i permet ajustar estratègies, entendre, comentar, escoltar, resoldre dubtes, empatitzar, compartir pors, compartir noves conquestes i molts més aspectes.

La competència 4: analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge, l’he de treballar a partir de l’observació de cada moment (rebuda, joc lliure, moment d’alimentació, moment d’higiene, psico, moment de descans...). He d’observar com actua la mestra en cada una d’aquestes rutines, com gestiona les situacions de conflicte, com es la seva veu, la seva mirada, el seu reconeixement lingüístic, la seva postura corporal...

La setmana passada vam centrar el tema del nostre projecte (5.2) però aquest només és el principi. Actualment les competències 5.1, 5.3 i 5.4 encara no estan assolides perquè no hem engegat el nostre projecte. No serà feina fàcil. Haurem de treballar força i amb una visió pedagògica per a que aquestes competències siguin assolides en acabar les pràctiques.
No em queda altra cosa que dir més que força i ganes!

Etiquetes
2.3: Perquè penso que és una competència molt important a assolir, ja que per deixar petjada he de saber que vull aprendre i quins objectius em proposo a partir d’avui fins a la finalització de les pràctiques.
1.4: Perquè penso que la teoria i la pràctica han d’estar encaminades cap a un mateix punt i és important establir-ne vincles.
5.3: Perquè és la competència que aquesta setmana treballaré conjuntament amb les meves companyes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada