La meva entrada d’avui
anirà destinada a comentar les creences de la mestra dels aneguets en una situació
concreta.
Les creences són
idees que formen part de la nostra manera de pensar i que tenen un sentiment de
certesa, perquè són els puntals des dels quals interpretem el món i allò que
ens succeeix.
Per a realitzar
aquest anàlisi em centraré en la següent observació:
“Són les 12.15h, és l’hora de dinar i a l’aula
dels aneguets avui dinem de puré de llenties, truita francesa amb patates i
iogurt. Na B. s’asseu devora en Ll. i el mira somrient, li toca amb els dits
els cabells, en Ll. la mira somrient. A continuació, es miren i juguen amb les
forquetes. De sobte, la mestra es dirigeix a na B. i li diu: B. no molestis als
amics. Na B. fa cas omís i segueix interaccionant amb en Ll. Arriba un punt en
que la mestra li diu a na B: ets tremenda tu, hauràs de dinar sola si segueixes
així.”
Partint d’aquesta
observació podem dir que la mestra té la creença de que na B. és emprenyadora,
és per tant, que ha etiquetat a l’infant. En determinades situacions del dia a dia a l'aula la mestra també mostra l'etiquetatge d'aquest infant. "Estàs molt molestadora, per no dir una altra cosa"
Per altra banda,
voldria ressaltar que aquest moment és una manifestació espontània en una
activitat diària: el moment d’alimentació. Aquest moment convida a compartir
els aliments, l’espai i qualque cosa més.
Des del meu punt
de vista, és una relació de qualitat on es posen en marxa altres llenguatges,
tals com la mirada, el gest, el somriure. Penso que aquest moment de complicitat,
si no distorsiona al grup i es segueix menjant, es podria haver deixat fluir,
ja que cap de les dues accions han transgredit els límits dels respecte cap al
company/a.
Etiquetes:
He triat aquestes
dues etiquetes perquè a partir d’una observació he identificat i he fet hipòtesis
envers les creences de la mestra i perquè he reflexionat sobre l’actuació de la
mestra a l’aula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada