La primera bona
pràctica que comentaré és “Materials d’experimentació”.
- Gaudir d’una
estona de concentració i tranquil·litat en grup.
- Gaudir de la
part lúdica i expressiva de l’experimentació,.
- Desenvolupar actituds i accions relacionades amb la recerca: comprovacions, hipòtesis sobre els resultats de les accions, repetició de models presents i no presents…
- Desenvolupar actituds i accions relacionades amb la recerca: comprovacions, hipòtesis sobre els resultats de les accions, repetició de models presents i no presents…
- Possibilitar l’enriquiment
del llenguatge: verbalització de les accions i descobertes, augment del
vocabulari matemàtic...
Per tant, penso que és molt important que els infants puguin experimentar amb diferents tipus de materials (materials continus, discontinus i objectes mediadors).
A l’escoleta d’Esporles
s’ha engegat el projecte de les safates d’experimentació. A la primera sessió
es va posar a l’abast dels infants com a material base: farina. Aquesta
proposta va ser molt ben acollida per l’aula dels aneguets, on gaudiren de l’experiència
i realitzaren moltes descobertes sobre el món que els envolta.
La segona bona
pràctica que vull comentar és “Poder
anar a beure aigua”.
Del plàstic al vidre
De passiu a actiu
D’inocent a autònom
De necessitat a plaer
Aquesta cita
reflecteix tot els avantatges que ha esdevingut canviar els tassons de plàstic
per tassons de vidre. Penso que aquest canvi ha proporcionat autonomia als
infants, s’han sentit protagonistes i únics de les seves necessitats, les quals
s’han transformat en un moment per gaudir, de plaer.
A l’escoleta d’Esporles
els infants beuen amb tassons de vidre, no obstant, aquests no estan al seu
abast en tot moment. A l’aula tenim una cistella amb les fotografies de cada
infant, i a sobre es posa el tassó amb el que ha begut l’infant. La seva
autonomia en aquest moment radica en deixar-lo al cistell quan ja han begut.
Penso que es podria potenciar l’autonomia si la cistella sempre estàs a l’abast
de l’infant (normalment està a un prestatge a l’alçada de l’adult), amb la
possibilitat de que l’infant decidís el moment en que vol beure aigua.
Per acabar, la
tercera bona pràctica que he destriat és “Fem
un collage natural”.
Dos dels
objectius del currículum d’Educació Infantil són:
- Observar i explorar de forma
activa estímuls sensorials i el propi entorn i identificar-ne els principals
elements mostrant interès pel seu coneixement,
formulant preguntes i generant interpretacions sobre algunes situacions i fets significatius.
- Observar i explorar les propietats sensorials, els
canvis i les transformacions d’objectes i materials a través de
l’experimentació i la manipulació, anticipant i comprovant els resultats de les
accions realitzades.
Per tant, penso que aquesta activitat pretén l’assoliment
d’aquests dos objectius, entre d’altres.
A l’escoleta d’Esporles s’ha posat en marxa el racó
de natura al pati, que consisteix en la presentació materials naturals per a
que els infants els olorin, els toquin, els observin, experimentin i els
relacionin amb la seva vida quotidiana.
Etiquetes:
He seleccionat l'etiqueta 4.2, ja que he identificat bones pràctiques i les he comparades amb l'escoleta d'Esporles.
Per altra banda, he triat l'etiqueta 3.1 perquè m'he formulat preguntes envers a les pràctiques que es duen a terme a l'escoleta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada