La meva entrada d’avui es fonamenta
en l’anàlisi de jornades escolars a través de l’intercanvi amb les companyes.
Les escoletes que compararé i analitzaré són Huialfàs de Sa Pobla, Toninaina d’Inca, l’escoleta de Valldemossa i l’escoleta d’Esporles.
L'escoleta Huialfàs de Sa Pobla obre les portes a les 7'30h però no és fins les 8'30h quan els infants acudeixen a la seva aula. Els infants que no van a l’escola matinera poden arribar de les 8:30 a les 9:30h, mentre els infants van arribant s’ofereixen diferents materials: pepes, contes, animals, puzles… Aproximadament les 9:30h es fa el Bon dia. En acabar el Bon dia, a les 10h, es dóna pas a l’activitat del dia (psicomotricitat, safates d’experimentació…).A les 10:45 més o manco, acaben l’activitat i es renten les mans per berenar. Després de berenar (11-11:15h) es renten les mans i es canvien bolquers per a sortir al pati. A les 11’45-12 més o manco comencen a arraconar i entrem a l’aula. Es renten les mans, fan pipis, canvis de bolquers i els pentinen. I finalment, mentre que esperen que arribin els pares a cercar-los que sol ser a les 12’30h cada dia fan coses diferents: canten cançons amb titelles o amb cançoners, escolten música, llegeixen un conte, reguen els cossiols que tenen a l’aula... Els infants que no venen a cercar-los a les 12’30h, queden a dinar al menjador i en haver dinat juguen fins que a les 14h – 14:30h venen a cercar-los. També tenen opció de dormir, és una elecció que els pares prenen.
L'escoleta Toninaina d'Inca disposa de serveix d'escola matinera de 7:30 - 8:30h. De les 8:30 - 9:30h es destina al joc lliure, mentre es fan les lectures d'agendes de manera individual amb l'infant. De 9:30 - 10:30h es fa el bon dia i es berena. De les 10:30 - 11:15h es fan les activitats més estructurades (psicomotricitat, safates d'experimentació, taller de creativitat i racons). De 11:15h a 12:00h els infants surten al pati. De les 12h - 12:30h es desenvolupa al joc lliure. De 12:30 - 13:30h es dina i dóna pas al momento de descans. Els infants dormen aproximadament fins a les 15h, però l'escoleta esta oberta fins a les 17h, en aquest espai de temps es dóna berenar als infants i s'ofereixen racons.
L’escoleta de Valldemossa es tracta d’una
escoleta singular amb només dues aules. L’escoleta obre les seves portes a les
7.30 del matí, tot i que no és fins les 8.30/9h que acostuma a arribar la
majoria dels infants. Fins a les 10 els infants disposen de diferents propostes
i espais per poder jugar de manera lliure. A les 10 menys quart s’arracona, i a
l’aula dels grans (de 1 a 3 anys) es fa el bon dia. Després berenen. A l’aula
dels petits (de 0 a 2 anys) no es fa bon dia i es berena directament. Abans i
després de berenar es renten tots les mans. Després del berenar, en funció del dia, s’obre
el pati, en el que s’inclouen propostes que també van variant. L’aula de
psicomotricitat també s’obre sovint com un espai més. En aquest moment també hi
ha el canvi de bolquers, en funció de les necessitats de cada infant. També,
els que tenen son (de l’aula dels petits) poden anar a l’habitació de dormir. A les 11.30 es fan els llitets dels grans,
s’arraconen els racons i a l’aula dels grans es conta un conte. A les 12,
aproximadament, dinen. Abans i després es tonen a rentar les mans. En acabar de
dinar es torna a canviar el bolquer, i s’asseuen al vàter una estona per
començar a familiaritzar-s’hi. Després, van a dormir fins que acaben la son.
Alguns infants marxen abans de dinar, però generalment tots queden fins al
final. L’escoleta tanca a les 16h.
L’escoleta d’Esporles està oberta de les
"Al pati de l'escoleta d'Esporles els aneguets hem descobert un cuc"
Observant
els horaris de les escoletes he pogut contrastar que les jornades escolars i
rutines s’assemblen molt entre totes, la que més es diferència es l’escoleta de
Valldemossa, la qual no té un horari establert i planificat per a desenvolupar
la psicomotricitat, ja que aquest espai està obert per a que els infants hi
acudeixin segons les seves necessitats i interessos.
Com ja sabem les rutines són accions
seqüencials que es repeteixen al llarg dels dies i tenen un valor estructurador
i aporten a l’infant: previsibilitat, anticipació, orientació, seguretat i
tranquil·litat. És per tant, que penso que les quatre escoletes donen valor a
les rutines donant pas a la novetat i a les sorpreses.
“Trencar la rutina
pressuposa l’existència de la rutina”.
(Pais)
Per altra banda, també he pogut observar que a les quatre escoletes es dóna molta importància al joc lliure: “El joc és, sobretot, allò que l’infant difereix de l’adult.
L’infant
juga constantment: juga quan té son, juga menjant, juga tot anant a passeig:
faci el que faci, juga sempre.
És tan
cert que jugar és sinònim de viure, quan es tracte de l’infant que el primer
neguit d’una mare davant el seu fill mallat, creix en el mateix moment què
deixa de jugar” (Décroly, 1987).
El joc per a l’infant és l’eina per a descobrir el
món. Quan l’infant juga es va desenvolupant cognitivament, socialment,
emocionalment, madurativament, etc., aportant-li plaer.
Per acabar, voldria ressaltar que l’horari del
centre ha de cobrir les necessitats de l’infant i de les famílies, ja que per l’infant
ha de sentir-se a gust amb les rutines del centre i les famílies han de poder
compaginar la seva vida laboral amb l’horari del centre.
Etiquetes:
3.1: perquè em faig preguntes envers el que he observat sobre el funcionament del centre.
3.2: perquè he reflexionat sobre l'organització del centre: distribució del temps i l'espai, relació amb les famílies... contrastant aquestes reflexions amb evidències.
Etiquetes:
3.1: perquè em faig preguntes envers el que he observat sobre el funcionament del centre.
3.2: perquè he reflexionat sobre l'organització del centre: distribució del temps i l'espai, relació amb les famílies... contrastant aquestes reflexions amb evidències.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada