diumenge, 14 d’abril del 2013

Contrast de jornades escolars

La meva entrada d’avui es fonamenta en l’anàlisi de jornades escolars a través de l’intercanvi amb les companyes.

Les escoletes que compararé i analitzaré són Huialfàs de Sa Pobla, Toninaina d’Inca, l’escoleta de Valldemossa i l’escoleta d’Esporles.


L'escoleta Huialfàs de Sa Pobla obre les portes a les 7'30h però no és fins les 8'30h quan els infants acudeixen a la seva aula. Els infants que no van a l’escola matinera poden arribar de les 8:30 a les 9:30h, mentre els infants van arribant s’ofereixen diferents materials: pepes, contes, animals, puzles… Aproximadament les 9:30h es fa el Bon dia. En acabar el Bon dia, a les 10h, es dóna pas a l’activitat del dia (psicomotricitat, safates d’experimentació…).A les 10:45 més o manco, acaben l’activitat i es renten les mans per berenar. Després de berenar (11-11:15h) es renten les mans i es canvien bolquers per a sortir al pati. A les 11’45-12 més o manco comencen a arraconar i entrem a l’aula. Es renten les mans, fan pipis, canvis de bolquers i els pentinen. I finalment, mentre que esperen que arribin els pares a cercar-los que sol ser a les 12’30h cada dia fan coses diferents: canten cançons amb titelles o amb cançoners, escolten música, llegeixen un conte, reguen els cossiols que tenen a l’aula...  Els infants que no venen a cercar-los a les 12’30h, queden a dinar al menjador i en haver dinat juguen fins que a les 14h – 14:30h venen a cercar-los. També tenen opció de dormir, és una elecció que els pares prenen.
 
L'escoleta Toninaina d'Inca disposa de serveix d'escola matinera de 7:30 - 8:30h. De les 8:30 - 9:30h es destina al joc lliure, mentre es fan les lectures d'agendes de manera individual amb l'infant. De 9:30 - 10:30h es fa el bon dia i es berena. De les 10:30 - 11:15h es fan les activitats més estructurades (psicomotricitat, safates d'experimentació, taller de creativitat i racons). De 11:15h a 12:00h els infants surten al pati. De les 12h - 12:30h es desenvolupa al joc lliure. De 12:30 - 13:30h es dina i dóna pas al momento de descans. Els infants dormen aproximadament fins a les 15h, però l'escoleta esta oberta fins a les 17h, en aquest espai de temps es dóna berenar als infants i s'ofereixen racons.
 
L’escoleta de Valldemossa es tracta d’una escoleta singular amb només dues aules. L’escoleta obre les seves portes a les 7.30 del matí, tot i que no és fins les 8.30/9h que acostuma a arribar la majoria dels infants. Fins a les 10 els infants disposen de diferents propostes i espais per poder jugar de manera lliure. A les 10 menys quart s’arracona, i a l’aula dels grans (de 1 a 3 anys) es fa el bon dia. Després berenen. A l’aula dels petits (de 0 a 2 anys) no es fa bon dia i es berena directament. Abans i després de berenar es renten tots les mans.  Després del berenar, en funció del dia, s’obre el pati, en el que s’inclouen propostes que també van variant. L’aula de psicomotricitat també s’obre sovint com un espai més. En aquest moment també hi ha el canvi de bolquers, en funció de les necessitats de cada infant. També, els que tenen son (de l’aula dels petits) poden anar a l’habitació de dormir.  A les 11.30 es fan els llitets dels grans, s’arraconen els racons i a l’aula dels grans es conta un conte. A les 12, aproximadament, dinen. Abans i després es tonen a rentar les mans. En acabar de dinar es torna a canviar el bolquer, i s’asseuen al vàter una estona per començar a familiaritzar-s’hi. Després, van a dormir fins que acaben la son. Alguns infants marxen abans de dinar, però generalment tots queden fins al final. L’escoleta tanca a les 16h.

L’escoleta d’Esporles està oberta de les 8 a les 16.30 h i l’horari es desglossa de la següent manera: De les 8h – 9h hi ha servei d’escola matinera. A les 9h els infants amb la seva mestra es dirigeixen cap a la seva aula. Els que no acudeixen a l’escola matinera tenen fins a les 9:30h per entrar al centre. Mentre van arribant els infants es disposen diferents materials (animals, construccions, pepes, àlbums familiars, mòbils, cremetes...) per a desenvolupar el joc lliure. A les 9:45h arraconem per donar pas al Bon dia. Un cop fet el Bon dia berenem, ens rentem les mans i canviem bolquers. De 10:30 – 11h aproximadament és el moment de talleret (expressivitat plàstica), joc per racons, psicomotricitat, música, safates d’experimentació i racó de natura. En acabar l’activitat, sortim al pati fins a les 11:45h. Entrem a l’aula per cantar alguna cançó, contar un conte, capsa de música... Ens rentem les mans, els infants agafen el baverall i ens asseiem a taula per dinar. En haver dinat, ens rentem la cara i les mans, canviem bolquers, els infants agafen la seva xupa si la necessiten i donem pas al moment de descans. Els pares venen a cercar-los de 15 – 15:30h, però l’escoleta roman oberta fins a les 16:30h.
 


 

 



"Al pati de l'escoleta d'Esporles els aneguets hem descobert un cuc"
 
 
 
  
Observant els horaris de les escoletes he pogut contrastar que les jornades escolars i rutines s’assemblen molt entre totes, la que més es diferència es l’escoleta de Valldemossa, la qual no té un horari establert i planificat per a desenvolupar la psicomotricitat, ja que aquest espai està obert per a que els infants hi acudeixin segons les seves necessitats i interessos.
Com ja sabem les rutines són accions seqüencials que es repeteixen al llarg dels dies i tenen un valor estructurador i aporten a l’infant: previsibilitat, anticipació, orientació, seguretat i tranquil·litat. És per tant, que penso que les quatre escoletes donen valor a les rutines donant pas a la novetat i a les sorpreses.
“Trencar la rutina pressuposa l’existència de la rutina”. (Pais)


Per altra banda, també he pogut observar que a les quatre escoletes es dóna molta importància al joc lliure: “El joc és, sobretot, allò que l’infant difereix de l’adult.
L’infant juga constantment: juga quan té son, juga menjant, juga tot anant a passeig: faci el que faci, juga sempre.
És tan cert que jugar és sinònim de viure, quan es tracte de l’infant que el primer neguit d’una mare davant el seu fill mallat, creix en el mateix moment què deixa de jugar” (Décroly, 1987).
El joc per a l’infant és l’eina per a descobrir el món. Quan l’infant juga es va desenvolupant cognitivament, socialment, emocionalment, madurativament, etc., aportant-li plaer.
Per acabar, voldria ressaltar que l’horari del centre ha de cobrir les necessitats de l’infant i de les famílies, ja que per l’infant ha de sentir-se a gust amb les rutines del centre i les famílies han de poder compaginar la seva vida laboral amb l’horari del centre.

Etiquetes:
3.1: perquè em faig preguntes envers el que he observat sobre el funcionament del centre.
3.2: perquè he reflexionat sobre l'organització del centre: distribució del temps i l'espai, relació amb les famílies... contrastant aquestes reflexions amb evidències.


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada