Benvolguts i benvolgudes al meu blog!
A partir de les exposicions a classe dels projectes de millora i dels
documentals dels meus companys i companyes, compartiré amb vosaltres la meva
visió sobre aquells que més m’han cridat l’atenció.
· Projecte de millora “Panell de canals” (Pati): “Quan es parla de
l’ús més habitual dels espais exteriors d’na escola apareixen expressions molt
arrelades com «prendre l’aire», «desfogar-se», «fer una pausa», «un descans per
als mestres»..., com si la vida al pati solament fos això. En coherència amb
aquestes creences, els espais exteriors de les escoles semblen tots tallats pel
mateix patró. Malgrat aquesta imatge generalitzada, avui hi ha molts equips de
mestres i alguns ajuntaments que volen recuperar els espais exteriors com un
lloc més en el qual s’ha de planificar i preveure el que vol que passi, igual
que es fa en els espais interiors de l’escola” (Cols Clotet, Carme:
INFÀNCIA, núm. 157, juliol-agost de 2007). Amb aquesta cita vull entreveure que
s’ha fet una excel·lent feina pensant cada detall; cada material, la disposició
del mateix, els objectius... S’ha aconseguit una continuïtat entre l’espai
interior i l’exterior. Amb aquest projecte he après la importància que tenen
els espais exteriors, ja que el pati hauria de ser un moment planificat i
estructurat.
· Documental “El canvi de bolquers”: És ben sabut que aquesta rutina compta amb un component
emocional molt important entre l’infant i la mestra. Cal que sigui un moment
tranquil i relaxant per a que l’infant es senti segur i confiat. La mestra ha
de saber interpretar allò que l’infant ens vol transmetre, fent-lo sentir
comprès i escoltat , i ensenyar-li com és el seu cos i com és ell, a través de
la paraula, els gests, les mirades... Al
documental apareix una practicant que diu una frase molt significativa i que m’ha
semblat molt adient per aquest moment: “Estic aquí per tu, som aquí per tu”.
· Projecte “Les
emocions”: “L’educació socioemocional és un procés educatiu, continu
i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament emocional com a complement
indispensable del desenvolupament cognitiu, constituït ambdós els elements
essencials del desenvolupament de la personalitat integral”. (Bisquerra: 2000). Referent a les emocions alguns
dels objectius que s’han d’assolir amb l’ajuda de l’adult són: expressar
emocions de tristesa, por, ràbia, alegria... de forma verbal i no verbal, reconèixer
les expressions emocionals dels altres, identificar les conseqüències davant
una determinada emoció i utilitzar eines com la relaxació, distracció
conductual per regular un malestar emocional. Penso que amb la implementació d’aquest
projecte s’han assolit aquests objectius, almanco amb les emocions bàsiques (felicitat, por, enuig i tristesa o
disgust).
· Projecte “Psicomotricitat” (Toninaina): Partint de la idea que la psicomotricitat juga un paper força important per
a l’organització de la personalitat de l’infant i del seu desenvolupament
integral, penso que en aquesta escoleta es dóna la importància que es mereix
aquesta pràctica. A l’Escoleta d’Esporles també es fa psico, a psico ens saluda
en corre-corre, la titella que s’usa al ritual d’entrada, feim de llops, de
dimonis, apagam focs, nedam, feim bots molts alts, ens pujam per l’espatllera i
ens miram, resolem els nostres conflictes, ens amagam, convidam als amics a
jugar...
· Documental “La
visió dels infants sobre el joc”: m’ha semblat molt interessant aquest documental per ser el joc dels infants
l’etern protagonista. I és que els infants aprenen jugant, descobreixen el món
que els envolta a través del seu joc. Jugar implica el desenvolupament de totes
les àrees. En relació al joc, voldria compartir una anècdota que fa unes
setmanes va tenir lloc a l’escoleta d’Esporles. Els aneguets estàvem al pati, i
em vaig dirigir a un infant i li vaig dir: “D. hem d’arraconar”, ell se’m va
girar seriós i em va dir: “No, ara estic jugant”. L’infant tenia tota la raó
del món, ell estava jugant, perquè havia d’arraconar si estava jugant? Si per
mi fos, l’hagués deixat que seguis jugant però no va ser possible perquè l’horari
és el que és i s’ha de respectar. Al
documental va aparèixer una frase que deia així: “No hi ha res més seriós que
un infant quan juga” i me l’apropiaré de cara al meu futur com a mestra d’infantil.
Malgrat no hagi comentat els altres projectes de millora i documentals, penso
que tots els meus companys i companyes
han fet molt bona feina i que tots i totes ens hem impregnat de les bones pràctiques
dels diferents centres en que hem estat ubicats.
Etiquetes:
1.2: ja que he reflexionat sobre elements que porten a una bona actuació
professional.5.3: ja que he cercat informació en relació als projectes de millora i documentals exposats a classe i he aportat referències bibliogràfiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada