En aquesta entrada us posarem al dia de l’estat del
nostre projecte i d’allò que canviaríem si ara l’haguéssim de repetir, és a
dir, de les propostes de millora.
Com sabeu el nostre projecte és "La figura del mestre: rols i models d'actuació",
en el qual hem observat i registrat en vídeo les nostres tutores d’aula, per
tal de dur a terme una anàlisi de la seva actuació.
Aleshores, després de realitzar els
enregistraments, vam procedir a fer el buidatge mitjançant les graelles que
nosaltres mateixes havíem elaborat. Llavors, vam posar en comú aquesta
informació i en aquests moments ens trobem elaborant les conclusions per tal de
fer el retorn a l’equip educatiu del centre que serà durant el claustre de dia
12 de juny.
Durant tot el procés d’elaboració i implementació
del projecte ens hem anat trobant amb una sèrie de dificultats o obstacles, que
una vegada analitzats pensem que podrien sofrir alguns canvis per tal de
millorar.
Per començar, com ja vam dir a l’exposició de
classe, la proposta del projecte ens va venir determinada pel mateix centre, i
aquesta ens ha resultat una mica tancada i dirigida. Ens hagués agradat tenir
un major poder de decisió a l’hora d’enfocar el projecte i de com
desenvolupar-lo. En un principi semblava que es tractava d’una proposta més
oberta i flexible, i des del centre ens van demanar que amb la idea general que
elles ens donàvem, nosaltres féssim una proposta de projecte i vam pensar de
centrar-nos en el rol de la mestra en els moments de gestió de conflictes; però
finalment, quan la vam presentar, la coordinadora ja tenia pensat un projecte
més global i ens va dir que observéssim els moments concrets que ja vam
explicar a l’anterior entrada del projecte. I això va fer que el nostre
projecte fos més pautat del que a nosaltres ens hagués agradat.
Per altra banda, a nivell de temporalització del
projecte, pensem que tal vegada el vàrem començar a desenvolupar una mica massa
tard, degut a la tasca d’anàlisi del centre i del grup aula que ens va
manllevar moltes hores de feina. I això ha fet que no haguem pogut veure si el
nostre feedback cap a les mestres els haurà resultat d’utilitat, i per tant,
hem hagut d’enfocar l’avaluació del nostre projecte mitjançant un qüestionari i
no amb l’observació i la vivència del possible canvi com ens hagués agradat
tenir.
Relacionat amb això, un altre dificultat ha estat
el fet de no poder tenir uns resultats tangibles i a curt termini, que ens
deixa a mig camí, ja que acabarem el
nostre període de pràctiques sense saber si realment tot el nostre treball
haurà estat fructuós.
Pel que fa als instruments que hem utilitzat per
dur a terme l’anàlisi, vam elaborar una graella de conducta verbal i una de
conducta no verbal, però una vegada que hem fet el buidatge dels vídeos
considerem que hauria estat més útil elaborar una graella específica per cada
moment observat, ja que d’aquesta manera es podrien haver concretat més els
ítems.
Referent a les tècniques d’observació, des d’un
principi vam utilitzar el vídeo, però a mesura que hem anat enregistrant les
actuacions de les mestres en els diferents moments, ens hem adonat que aquestes
estan condicionades per la presència de les càmeres. Així que més tard també
vam incloure notes de camp per complementar-les amb el registre videogràfic.
Tal i com vàrem comentar a l’entrada del blog
on presentàvem el nostre projecte de millora, pensem que el tema que tractem és
de caràcter compromès, ja que sense gaire experiència pràctica ens trobem
avaluant les mestres que fa anys que fan feina d’educadores a l’escoleta i que
al mateix temps són les que ens avaluen a nosaltres com a practicants.
Quan duguem a terme el retorn al proper claustre
del que hem observat ens trobarem amb una altra dificultat. Aquesta rau en no
poder personalitzar les crítiques constructives que hem realitzar a través de
les seves observacions en el dia a dia a l’escoleta perquè pensem que
personalitzant el nostre retorn les mestres es poden sentir escomeses, podent resultar
violent a nivell personal i professional.
Una altra dificultat lligada a la citada
anteriorment és que ens podem trobar en una situació de resistència per part de
l’equip educatiu de l’escoleta, ja que pel fet de no personalitzar els canvis,
les mestres no es sentin identificades amb el nostre retorn, ja sigui per manca
d’autoobservació crítica o per tenir una concepció de l’educació diferent de la
que nosaltres ens basem teòricament.
De ben segur que durant els dies que manquen per
tancar el projecte ens trobarem amb noves i inesperades dificultats que es
podrien transformar en canvis de millora i que podríem plasmar en aquesta
entrada, però fins aleshores són aquests els canvis que portaríem a terme en el
nostre projecte.
Etiquetes:
5.2: perquè justifiquem i contextualitzem el nostre projecte de
millora a partir de l'anàlisi de
necessitats i de la identificació del
problema.
5.4: perquè en aquesta entrada hem previst i identificat els obstacles i
les resistències en l'aplicació del projecte de millora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada